Nederland en Oostenrijk stappen gezamenlijk naar de Europese rechter als het Duitse tolplan doorgaat. Ook als de Europese Commissie akkoord zou gaan met de voorwaarden die de Duitse tolheffing op de snelwegen mogelijk maakt, nemen Den Haag en Wenen daar geen genoegen mee.
Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu donderdag in Brussel met haar Oostenrijkse ambtgenoot Jörg Leichtfried afgesproken. België en Denemarken sluiten zich mogelijk aan bij dat initiatief, zei Schultz na afloop van een vergadering van de EU-ministers tegen het ANP.
De Europese Commissie en de Duitse regering hebben volgens insiders een compromis bereikt over de voorwaarden waar eventuele Duitse tolheffing op de snelwegen aan moet voldoen. De Duitse omroep ARD meldde donderdag op basis van bronnen rond de onderhandelingen dat het akkoord later op de dag bekend wordt gemaakt.
Als de plannen doorgaan, moeten buitenlandse automobilisten volgens de ARD straks minimaal 2,50 euro gaan betalen voor een vignet. Voor dat bedrag mogen ze tien dagen gebruikmaken van de Autobahn.
Volgens het oorspronkelijke plan zouden Duitse autobezitters geheel worden ontzien. Brussel had daar bezwaren tegen, omdat het zou neerkomen op discriminatie. De kwestie zou zijn opgelost door een korting op de Duitse wegenbelasting in te voeren die hoger uitvalt naarmate een auto milieuvriendelijker is.
De Duitse minister Alexander Dobrindt (CSU) heeft lang onderhandeld met eurocommissaris Violeta Bulc (Vervoer) over de 'Maut'. Een akkoord zou op handen zijn. "Dat zijn zorgelijke geluiden”, aldus Schultz.
Dobrindt en Bulc geven om 18.30 uur een persconferentie.
Of de tol er echt komt, hangt af van de volgende Duitse regering. Volgende herfst zijn in Duitsland parlementsverkiezingen.